15 rokov prvého full-textového vyhľadávača

15. decembra 1995, približne štyri mesiace po tom, čo Microsoft uviedol na trh prelomový operačný systém Windows 95 sa na webe objavil legendárny vyhľadávač Altavista. Najskôr na subdoméne svojho prevádzkovateľa – firmy Digital Equipment Corporation – http://altavista.digital.com, neskôr na samostatnej doméne www.altavista.com.

Spolu s Excite, Magellan, Excite, Infoseek, Inktomi a Northern Light patrila AltaVista do jednej generácie vyhľadávačov, ktoré medzi sebou súperili v druhej polovici 90. rokov. V čase spustenia mala oproti konkurencii dve veľké výhody. Prvou bolo multi-vláknové vyhľadávanie schopné pokryť omnoho väčšie množstvo webstránok, než bolo v tom čase obvyklé. Druhou bol kvalitný vyhľadávací mechanizmus na špičkovom hardvéri firmy Digital. Pre väčšinu ľudí je dnes táto značka neznáma, no ich 64-bitové servery Alpha predstavovali to najkvalitnejšie, čo bolo v tom čase dostupné. Napokon, jedným z hlavných motívov zastrešenia projektu firmou Digital bolo práve demonštrovanie ich výkonu. Dvadsať takýchto serverov malo spolu na harddiskoch neskutočných 500 GB miesta na harddiskoch a 130 GB RAM. Denne spracovávali 13 miliónov dotazov.

AltaVista bola výnimočná aj tým, že išlo o jeden z prvých full-textových vyhľadávačov. Väčšina vyhľadávacích mechanizmov, vrátane Yahoo, totiž fungovala len ako interné vyhľadávače ručne plnených katalógov. Keď Altavista rok po svojom spustení poskytla svoj vyhľadávací engine Yahoo, bolo to potvrdenie jej kvalít. V praxi to znamenalo, že čokoľvek ste na Yahoo vyhľadávali, vyhľadávali ste cez Altavistu. Mimochodom, dnes je to Bing.

Veci sa začali meniť v roku 1998. Digital, a tým aj AltaVistu, kúpil popredný svetový výrobca osobných počítačov – Compaq. S AltaVistou mal veľké plány. Ibaže mali smolu. V tom istom roku totiž dvojica doktorandov zo Standfordskej univerzity Sergey Bryan a Larry Page vytvorili Google. V júni 1999 mohli návštevníci Altavisty zaregistrovať zmenu – stal sa z nej webový portál. Vtedy však už mala svoje najlepšie dni za sebou. Napriek všetkej snahe nedokázala konkurovať iným portálom, predovšetkým Yahoo. Na poli vyhľadávačov jej zas prudko šliapal na päty Google. Ani osamostatnenie AltaVisty od Compaq neprinieslo očakávaný efekt. Začiatkom roku 2000 rozšírila AltaVista pole záberu. Okrem tradičného fulltextového vyhľadávania ponúkla vyhľadávanie audio-súborov, videa a obrázkov. V súboji s Googlom, ktorý možnosť vyhľadávania obrázkov ponúkol až v októbri 2001, získala bod. Celkový výsledok to však nijako neovplyvnilo. V roku 2003 kúpila AltaVistu spoločnosť Ouverture, ktorá sa zaoberá internetovými marketingom. O rok neskôr prevzala Ouverture Yahoo a tak dnes AltaVista prispieva svojou časťou do cca 20 % podielu Yahoo na trhu vyhľadávačov. Pri súboji Googlu a Bingu si jej majitelia nerobia ilúzie a nad žiadnym come-backom sa neuvažuje. AltaVista je žijúcim dinosaurom, nostalgickou pripomienkou éry webu 1.0.

Inovácie od AltaVista

  • prvý full-textový vyhľadávač na svete (december 1995)
  • prvý on-line prekladač výsledkov vyhľadávania i celých textov: Babel Fish (december 1997)
  • prvé vyhľadávanie obrázkov, zvukov a videa (2000)

[nggallery id=1]

Podobný článok

Proč prohrála Altavista souboj s Googlem


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *