Bude Hotmail úspešnejší ako Outlook.com?

Bill a Mary - ukážka

Pred niekoľkými dňami som premigroval svoje Gmailové konto k Microsoftu. Zatiaľ iba na skúšku, aby som si v reálnom živote vyskúšal prerobený Hotmail, po novom Outlook.com


Hotmail je tradičnou internetovou značkou. Pamätám si ho ešte z prvých rokov na vysokej (rozumej koniec 90. rokov). V tom čase, keď mali poštové schránky bežne kapacitu 5 MB, boli spolu s Rocketmailom synonymom elektronickej pošty. Pravda, na Slovensku to nikdy nebolo také silné ako v zahraničí. Prednosť mali Pobox, Post, neskôr Centrum. Platilo to až do roku 2004, keď Google predstavil gigantickú e-mailovú schránku. Otriasol našou predstavou o tom, čo sa dá získať zadarmo a zmenil vnímanie elektronickej komunikácie. Pri nápore inovácií Hotmail nestačil s dychom. Za dva-tri roky prešli skoro všetci k Gmailu a z Hotmailu sa stala okrajová značka pre pár skalných.

Ako slon v porceláne

Keby Hotmail krátko po jeho vzniku nekúpil Microsoft, už dávno by bol zabudnutý ako Rocketmail. Ibaže Microsoft do kedysi obľúbenej služby nalial veľké prachy. Za každú cenu potreboval dorovnať náskok Googlu a porážku si nechcel ani za nič pripustiť. V priebehu niekoľkých rokov skúšal rôzne varianty jeho prepojenia s vlastným portfóliom online služieb. Hotmail bol súčasťou MSN aj Windows Live, ale popravde, ani jeden z týchto modelov nefungoval. Možno preto, že napriek všetkej snahe sa Microsoft nedokázal zbaviť nálepky absolútne necharizmatickej korporácie bez štipky sexepílu. Je tradičnou značkou, ktorá v novom prostredí (na internete) pôsobí cudzo, podobne ako McDonald či Proctre and Gamble v súvislosti v online marketingu. Môžu to byť všeobecne známe brandy, ale za vzor dávame Starbucks či Victoria’s Secret.

Hotmail ako súčasť MSN

Hotmail ako súčasť MSN

Nadupaný e-mail

ukážka nového Outlook.com

Outlook.com v štýle Metro

Späť k Outlooku. Objektívne treba povedať, že nástupca Hotmailu môže byť pre Gmail veľmi silným súperom. Na najobľúbenejšiu poštovú službu sa doťahuje vo všetkých smeroch a pridáva niekoľko výborných vychytávok. Na prvý pohľad zaujme totálne prepracovaným rozhraním v štýle témy Metro pre budúce Windows 8. Inteligentne triedi poštu podľa typu prílohy, takže si viete pozrieť skupinu všetkých e-mailov s fotkami, alebo všetky e-maily s prílohami. Bez nastavovanie zvláda filtrovanie notifikácií zo sociálnych médií či newslettre. Poteší pripnutie dôležitých správ na vrch fronty, ale aj tweetovanie či aktualizovanie statusov priamo z adresára. Luxusné migrovanie gmailových správ a kontaktov je samozrejmosťou (a nevyhnutnosťou). Naopak, sklamalo ma nedotiahnuté prostredie SkyDrive a Kalendárov. Aero je síce pekné, ale keď je moje eso v rukáve Metro, očakával by som, že ho nájdem všade. Takto si pri prepnutí veľmi rýchlo uvedomím, že zmena sa týka len e-mailovej služby, ale inak je to ten istý starý Microsoft.

Súboj titanov

Nie je to po prvý raz, čo sa Microsoft snaží konkurovať Gmailu. Naopak, súperí s Googlom už roky. Nie až tak dávno kritizoval Gmail v kampani na Office 365 kvôli strate súkromia. Zjavne nemala očakávaný efekt. Outlook.com vnímam ako zúfalú snahu využiť že sú ľudia namotaní na Metro, a vyťažiť z toho maximum. Pre konzervatívnu firmu, akou Microsoft je, muselo veľmi ťažké vzdať sa brandu, ktorý si pamätá ešte pionierske časy internetu.

Dostatok argumentov? Iba teoreticky

Hoci Outlook.com vyzerá úžasne, veľkú šancu mu nedávam. Po prvé: Gmailové konto nie je iba e-mailom, ale komplexnou identitou celého radu služieb. Niektoré z nich síce majú svoju microsofťácku obdobu, ale nie vždy je to plnohodnotná náhrada. Po druhé: je omnoho pohodlnejšie ostať tam, kde sú moji blízki. Darmo Outlook umožňuje chatovať – kým budú vaši kamoši používať Google Talk, v Outlooku si s nimi veľmi nepokecáte. Po tretie: Aj keď Google už dávno nie je tá svieža nadupaná firma, ktorá chce a vie ťažkopádnym korporáciám vytrieť zrak, imidž Microsoftu je predsa len horší. Ani hra na Windows 8 to podľa mňa nezachráni. Nadupaný e-mail s Metro lookom je síce lákavý, ale kdesi vo vnútri cítim, že Microsoft si do svojho online sveta pustiť nechcem. A v tom je problém. Microsoft je pre ľudí definitívne offline firma.


1 komentár pri “Bude Hotmail úspešnejší ako Outlook.com?

  1. Outlook.com som skúšala a bola som nadšená jeho funkciami a dizajnom. Ale… nakoniec som sa vrátila na Gmail. Sama neviem prečo. Mal všetko, čo som potrebovala a niečo navyše. Napríklad automatické triedenie pošty do priečinkov. Konečne by som nemusela hľadať faktúry ako ihlu v kope sena.

    Možno ten dizajn nie je až taký prívetivý a taký intuitívny. Hoci je na prvý pohľad veľmi pekný. Gmail je viac „ľudovejší“ a som naň asi zvyknutá.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *