Havel bol autorita, ale smrť Kima zaujala viac

Smrť Václava Havla a Kim Čong Ila patrila medzi posledné horúce témy roku 2011. Keďže obaja boli politici svetového formátu, niekoľko minút od oznámenia smrti o tom vedel celý svet. Bol som veľmi zvedavý, ako svetové médiá tieto udalosti odprezentujú na Facebooku a Twitteri. Tu sú výsledky môjho výskumu.

Prorok východného bloku

Čo sa týka tém, žiadne prekvapenie sa nekonalo. Správy o smrti Václava Havla odrážali jeho vysoký spoločenský a morálny kredit. Médiá ho nazývali rôznymi prívlastkami, ktoré sa dali rozdeliť do troch veľkých okruhov: dramatik a intelektuál, disident a revolucionár a prezident. Ich vzťah k Havlovi veľmi výstižne (aj keď s istou nevôľou) pomenoval český novinár Lubomír Heger v komentári k Havlovej smrti: Havel bol pre zahraničie prorokom, väzneným dramatikom a filozofom, bojovníkom za slobodu.

Otázniky po Kimovi

Rovnako nie je prekvapením negatívne vnímanie Kim Čong Ila. Po pätnástich rokoch diktátorského režimu je to, koniec-koncov, logické. Najčastejšie sa mu ušiel prívlastok diktátor, často sa vyskytoval aj vodca. Oveľa pestrejšie to bolo s témami. Kým u Havla sa všetko točilo len o vzdávaní úcty a účasti štátnikov na jeho pohrebe, smrť Kim Čong Ila otvárala viaceré dôležité otázky: Čo bude s krajinou ďalej? Bude diktatúra pokračovať? Kto bude stáť na čele krajiny? Bude sa s ním zvyšok sveta vedieť dohodnúť? Unesie 28-ročný Kim Čong Un zodpovednosť za jadrový arzenál? Z novinárskeho hľadiska bola teda smrť Kim Čong Ila omnoho zaujímavejšia, čo sa výrazne prejavovalo aj na počtoch statusov a tweetov. Kim čong Ilovi venovali novinári trikrát väčšiu pozornosť ako Václavovi Havlovi.

Žurnalistika plná inovácií

Výskum okrem toho priniesol niekoľko ďalších zistení o podobe súčasnej žurnalistiky. Tá už dávno považuje video za bežnú súčasť článkov a rada experimentuje s možnosťami sociálnych médií, ale aj nových online služieb. New York Times aktívne využíva twitterové zoznamy, denníky Guardian a Le Monde zas vkladajú do článkov tweety redaktorov, ale aj bežných užívateľov pomocou služieb ako napr. Storify. Celkom jasne vidno trend poskytovať čo najčerstvejšie informácie a prehodnocovanie rokmi vžitého modelu jednosmernej komunikácie a vyzdvihovania vlastnej autority.

Médiá sa menia, podstata ostáva

Všetky zistenia smerujú v skutočnosti k jedinému záveru. Sociálne médiá síce prinášajú úžasnú blízkosť s publikom, no sú len formálnou stránkou žurnalistiky. To podstatné sa nemení – rozhoduje téma a rýchlosť. Aj v dobe sociálnych médií sú najúspešnejšie tie médiá, ktoré dokážu priniesť kľúčové informácie a prinesú ich ako prvé.

Pozn.: Výskum som realizoval v januári 2012, ale keďže vedecké časopisy vyžadujú aby informácie z publikovaných štúdií neboli predtým zverejnené inde, musel som čakať, kým vyjde aktuálne číslo Communication Today.

Stiahnuť celú štúdiu (26 strán, PDF, 730 KB)

MURÁR, Peter. Mediálna reflexia smrti Václava Havla a Kim Čong Ila v sociálnych médiách. Communication Today. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, 2012, roč. 3, č. 1. ISSN 1338-130X.


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *