Kto nahradí Facebook?

Osem rokov od svojho spustenia je Facebook za zenitom. Aj keď sa snaží uhrať skóre rôznymi inováciami, priznajme si, že nás už nebaví tak, ako kedysi. Niet sa čo čudovať. Aj tá najväčšia zábava sa časom zunuje a jej miesto zastúpi niečo iné.

Najväčšia sociálna sieť je už dlhší čas mainstreamom. Pri zverejňovaní fotiek, alebo komunikácii v rámci vašej komunity sa na ňu môžete spoliehať bez rizika, že by ste niekoho výrazne diskriminovali. Isteže, stále existuje skupina ľudí, ktorí ju bojkotujú, ale ich percento nízke. Najlepším dôkazom akceptovania Facebooku je výrazný rast registrácií seniorov, ktorí na prijatie noviniek potrebujú najviac času.

Google v najlepších rokoch

Pozrime sa na chvíľu na Google, ďalší fenomén stojaci za jednou z epoch internetu. Internetu dominoval približne päť rokov. Myslím, že svoj vrchol dosiahol okolo roku 2005. V tom čase ho už poznal každý, zarábal kopu peňazí z revolučného modelu relevantnej  reklamy a mohol si dovoliť uvažovať o ďalších užitočných službách. V marci 2004 spustil Gmail, o rok neskôr Google Maps. Práve tieto dve služby považujem za najvýznamenejšie projekty Googlu. Napriek nesporným prínosom väčšiny nasledujúcich projektov si myslím, že žiadne ďalšie sa im popularitou ani dosahom nevyrovnali.

Sociálne šialenstvo

V období vrcholného vplyvu Googlu sa už formovala komunita okolo novej služby – Facebooku. Scenár sa opakoval: po relatívne dlhej inkubačnej dobe začal Facebook začiatkom roku 2008 výraznejšie rásť a postupne Googlu prebral jeho vplyv na internet. Vykopnutie Google z pozície najnavštevovanejšej web stránky sveta v marci 2010 bolo prirodzeným vyústením nezadržateľného trendu. Facebook svoj vrchol dosiahol v rokoch 2009 – 2010 čo je mimochodom obdobie, kedy sa začal výraznejšie presadzovať aj u nás.

Vyčerpanie statusmi

Dnes je hviezda Facebooku na zostupe. Kúzlo statusov vyprcháva a nezachráni to ani timeline. Pribúda odídencov i kritikov. Myslím, že je to prirodzené; že potenciál sociálnej siete v tejto podobe je jednoducho vyčerpaný. Dokazuje to aj fakt, že aj keď Google Plus, ostro sledovaný vyzývateľ Facebooku, kombinuje to najlepšie z Facebooku a Twitteru a pridáva prepojenie s tuctom vlastných služieb, po roku je polomŕtvy. Kvôli pár vylepšeniam sa prechod na novú platformu a celý cirkus s náborom priateľov jednoducho neoplatí.

Viditeľne iní

Microsoft sa snaží vyťažiť zo situácie po svojom, no myslím, že ani So.cl nebude to pravé. Aj jeho projekt je totiž stále príliš konzervatívny: vyhľadávač + sociálna sieť. Praktické, ale klasika. Google aj Facebook boli svojho času úplne iní. Mojimi favoritmi na ďalší kultúrno-technologický fenomén sú Instagram alebo Pinterest. Oboje sú viditeľne iné a výrazne inovatívne. Stavajú na niečom, čo sme doposiaľ vnímali len ako spestrenie: na obraze. Ak je to nutné, dopĺňa ho krátky komentár. Či už so mnou súhlasíte alebo nie (vôbec si nenárokujem na správnu odpoveď), jedno je isté: Facebook to má zrátané.


1 komentár pri “Kto nahradí Facebook?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *