Saganománia

Tohoročná Tour de France dala Slovensku nového Hrdinu. Peter Sagan na svojej premiére na najznámejších cyklistických pretekov sveta hneď na začiatku získal zelený dres a udržal si ho až do konca. Slovákov tým opäť raz priklincoval pred televízory, takže niekdajšia Slovenská televízia mohla mať načas pocit, že ju ešte niekto sleduje.

Niekoľko dní po skončení eufória ešte stále doznieva a na Facebooku sa stále dajú nájsť fanúšikovské profily.

Peter Sagan v profilovej fotografii na Facebooku

Niečo podobné sa dalo vidieť celkom nedávno, počas majstrovstiev sveta v hokeji. Mnohí užívatelia na Facebooku hrdo vymenili svoje profilové fotografie za slovenské vlajky, znaky či tváre ich hokejových idolov.

Celospoločenské témy hýbu aj internetom. Sociálne médiá vytvorili priestor pre nové formy prezentovania názorov, postojov či vyjadrovania sympatií. Zďaleka nekončia len pri lajkovaní fotiek, hoci aj to je samo o sebe fenomén, ktorý si popkultúra určite zapamätá. Doplnenie profilovej fotografie o vlastné názory formou vizuálu bolo svojho času veľmi kreatívne. Koniec-koncov, názory sú súčasťou našej identity.

steve jobs ako profilová fotografia

Nekonvenčné avatary by však samy o sebe veľký vplyv na spoločnosť nemali. Bol to nástup sociálnych médií, najmä Facebooku, ktorý umožnil posunúť osobnú prezentáciu do širšieho spoločenského priestoru. Ich obrovská užívateľská základňa funguje na podobných väzbách ako reálna spoločnosť. Užívateľské profily umožňujú vytvárať digitálnu identitu s vlastnými názormi, ale aj okruhom známych a sledovať ich aktivitu. Tak vzniká priestor pre spustenie reťazových reakcií a napodobňovanie.

Ďalšia obľúbená forma vyjadrenia názoru – pridanie sa k skupine. Pre zaujímavosť si otvorte úplný zoznam podobných skupín.

Profilové fotky tak odzrkadľujú nálady spoločnosti, čo môžu využiť aktivisti, médiá, politici. Zhmotňujú prchavé pocity, čím de facto predlžujú ich trvanie. Oslavy víťazstva, trúchlenie za zosnulými, ale aj rozhorčenie a vyjadrenia nesúhlasu sa dajú nájsť aj niekoľko týždňov či mesiacov po tom, ako rozruch okolo témy utíchne.

Protest proti ACTA

Pred bytovkou huláka skupina chalanov. V rukách bicykle, na hlavách prilby, v očiach odhodlanie: „Pôjdeme až po parkovisko a budeme súťažiť o zlatú striebornú a bronzovú medailu,“ diktuje pravidlá hry najstarší. Neklamný znak, že napriek všetkému je radosť a hrdosť chutí najlepšie na vlastnej koži.


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *