Slovenské firmy na Twitteri v roku 2011

Záujem Slovákov o Twitter neustále rastie. Hoci sa jeho komunita početnosťou nemôže porovnávať s tou okolo Facebooku, medziročne sa počet užívateľov viac než zdvojnásobil.  Okrem fyzických osôb  je medzi nimi aj čoraz väčšie percento firiem. Spolu s Martinom Pekarovičom a Ďurom Horným sme sa pozreli na to, ako im to na Twitteri ide.

V januári 2011 bolo na Twitteri cca 3500 slovenských užívateľov, z toho 249 firiem (cca 7 %). Pre zaujímavosť: v roku 2010 to bolo 65 (cca 3,5 %).

Mapa slovenských firiem na Twitteri 2011

 

Metodika hodnotenia

Hodnotili sme štyri oblasti: formálne náležitosti (bio, avatar atď.), frekvenciu tweetovania, kontakt s okolím (počet followerov, miera interakcie a retweetovania, atď.) a obsah tweetov. Maximálny možný počet bodov bol 37: za formality: 4, za frekvenciu: 10, za kontakt s okolím: 16, za obsah: 7. Na základe získaných bodov sme účtom prideľovali známku od 1 do 5. Vzhľadom na pomerne vysoký 3. –kritériu zodpovedalo 156 účtov, čiže skoro dve tretiny užívateľov (63 %).

IT vedie

Nie je žiadnym prekvapením, že najpočetnejšiu skupinu užívateľov tvoria firmy z IT brandže: webdizajnérske štúdiá, vývojárske spoločnosti či poskytovatelia webhostingu. Druhou najpočetnejšou skupinou na mape bola pomerne pestrá paleta obchodov a služieb. Jadro tejto vetvy tvoria e-shopy, dopĺňa ich niekoľko subjektov z „reálneho“ sveta. S výraznejším odstupom nasledujú spoločnosti z oblasti marketingu, PR a reklamy (opäť – žiadne prekvapenie) a zástupcovia cestovného ruchu. Práve tento segment sa v roku 2010 rozvíjal asi najdynamickejšie. K dvom hotelom z minulého roka pribudlo ďalších šesť a okrem nich osem cestovných kancelárií a jedna dopravná spoločnosť.

Graf: Zastúpenie firiem podľa oblastí ich pôsobenia

Vzostupy a pády

Z vlaňajších lídrov (1. – 6.) sa na špici udržali len konzultantská spoločnosť PizzaSEO (3. – 4.) a internetové kníhkupectvo Martinus (2.). Ostatné firmy klesli na nižšie priečky: Tatrabanka na 12., Etarget 13., ZP Dôvera na 14 a SPP dokonca až na 38. Ich miesto zaujali spoločnosti Zeom (1.) a Websupport (3. – 4.). Tie spolu s Martinusom a PizzaSEO dokázali získať viac než 30 bodov. Hlavným dôvodom pádu lídrov je úprava metodiky hodnotenia. Po roku sme sa rozhodli dať väčší dôraz na živý kontakt s okolím a dlhodobé aktívne tweetovanie. Sledovali sme aktivitu až pol roka dozadu, aby sme si vytvorili reálnejší obraz o tom, kto ako často tweetuje. Do popredia sa dostali tí, ktorí lepšie pochopili filozofiu sociálnych médií – neobmedzovali sa len na zverejňovanie PR článkov a PR statusov, komunikovali s okolím a snažili sa byť neformálni.

Popularita

V absolútnych číslach sú najpopulárnejšie spoločnosti Zeom (2523 followerov), Etarget (1091 followerov) a PizzaSEO (1004 followerov). Zaujímavejšie je však poradie pri hodnotení pomeru floovers/followvings. Na čele sa umiestnil dodávateľ počítačový veľkoobchod Agem, ktorý sleduje 556 užívateľov, pričom on sám sleduje iba jediného. Mimoriadne vysoký pomer followrs/followings má aj Resco (855/5). S výraznejším odstupom nasledujú HP Slovensko (201/4) a Triad (122/3).

Prime time

Najfrekventovanejší dni tweetovania je jednoznačne utorok. S väčším odstupom nasledujú pondelok, streda a piatok, no bez výraznejšieho rozdielu. Tento vývoj potvrdzuje všeobecnú štatistiku slovenských a českých užívateľv, ktorú zverejnila spoločnosť Ataxo. Podobne aj exponované časy – s tým, že z vzhľadom na rozsah bežnej pracovnej doby chýba nárast tweetov vo večerných hodinách. Najväčšia aktivita je predpoludním, pričom kulminuje okolo desiatej; potom klesá.

Časy tweetovania

Graf: Dni tweetovania

Problémové oblasti

Najvyššiu úspešnosť sme zaznamenali v dodržiavaní základných formálnych náležitosti, najnižšiu v komunikácii s okolím. Nasledujúci graf znázorňuje, koľko firiem dosiahlo v jednotlivých oblastiach aspoň 70% úspešnosť (pri formalitách 100 %). Ako vidno, zatiaľ čo plný počet bodov za formality dosiahla viac, než štvrtina firiem (28 %), len 6 % z nich sa podarilo získať aspoň 70% hodnotenie v oblasti kontaktu s okolím. Je to logické – vyplniť účet je otázka niekoľkých minút, no aktívne ho využívať znamená dať mu určitý stupeň dôležitosti, čo na Slovensku stále nie je bežné a ešte nejaký čas ani nebude. Firmy si totiž dobre uvedomujú, že Twitter hrá na Slovensku druhé husle, čomu zodpovedá aj ich prístup k nemu – často publikujú správy automaticky z Facebooku. Výnimku tvoria firmy z internetovej brandže. Pre tie je Twitter zdrojom inšpirácií, informácií, ale aj miestom pre networking.

Graf: Úspešnosť dosiahnutia hodnotenia aspoň 70 %

Rozhodne bude zaujímavé sledovať vývoj naďalej, najmä v oblasti cestovného ruchu. Skeptik by si mohol myslieť, že je to len módna vlna, ktorá tento segment zachytila výraznejšie než ostatné. Ale čo ak to tak nie je – čo ak je to prirodzený postupný prienik twitteru aj do ostatných oblastí mimo IT? Uvidíme o rok.

[table id=1 /]


20 komentárov pri “Slovenské firmy na Twitteri v roku 2011

  1. Je mozne, ze nejake firmy sme vynechali, ale verim, ze ich je len par. Vychadzali sme zo statistik http://www.slovakiatwitter.com, takze ak v nich nejaka firma este nefiguruje… Ak ju tam pridas este dnes, o rok uz chybat nebude ;)

  2. Super napad… pekne spravene, akurat nesuhlasim s niektorymi cislami. Napr. vychadzat z http://www.slovakiatwitter.com, ktory je totalne neupdatenuty, je blbost. A pocet twitristow je na Slovensku aspon 5 tisic!
    tesim sa na buducorocny update :)

  3. Followers ako jedno z kriterii popularity ok, ale kde sa podeli mentions? :)

  4. A kde sú napríklad filmové festivaly a kultúrne inštitúcie? Tie nepozorujete?
    Napr @festanca, @stanicazilina, @ A4nultypriestor. Teraz sa sem pridal aj festival @earlymelons.
    A napr aj firmy @cinetype a @cinetype_banda.

  5. velka vdaka za mention a za skvelu aktivitu, ktora stoji urcite vela namahy a casu. much appreciated! ;)

    btw. mozno odkaz pre slovenske firmy, ktore na twitteri stale nie su – skuste to, pracujte, komunikujte, nadvazujte kontakty, pridana hodnota takejto investicie sa vam casom mnohonasobne vrati!

    za zeom – zuzu

  6. Pozorovat by sa dalo vselico (vlani napr. aj SK media), ale nie je to v mojich silach. Skumam to co ma zaujima a co mozem nejakym sposobom dalej vyuzit. Kedze ucim na FMK, su to hlavne media a marketing. Festivaly a rozne institucie prenecham radsej niekomu, kto tuto problematiku sleduje aj mimo Twitteru.

  7. Nie vsetky firmy na Twitteri komunikuju cez firemny handle. Niektore maju strategiu vytvorit svojim zamestnancom priestor cez ich osobny brand. Preto metodika vyhodnocovania aktivity firiem len cez firemne handle nemusi byt spravna.

  8. Velmi dobra poznamka. Ale tento druh analyzy sa neda robit komplexne – maximalne ako pripadove studie u niektorych firiem. Mozno sa k tomu niekedy dostaneme v samostatnom projekte.

  9. Pošli mi názov účtu a ja ho pripíšem do výskumného súboru 2012 hoci aj hneď

  10. Este by sa zisiel clanok podobny ale na beznych uzivatelov, cize nie firmy, lebo su ludia ktory maju viac followerov aj followuju viac ako firmy. A niektory z nich davaju fakt dobry obsah.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *