Slovenské firmy objavujú Twitter

Prudký nárast popularity sociálnych služieb internetu, medzi ktoré patrí aj mikroblog spôsobil rozmach tzv. social media marketingu. Stále viac firiem si uvedomuje, že sociálne služby poskytujú veľký priestor na rôzne, prevažne menej formálne marketingové aktivity. Dokonca aj na Slovensku, aj keď oneskorene. Najväčší mikroblogovací server Twitter si musel na slovenských užívateľov, zvlášť tých firemných, počakť niekoľko rokov.


Nad zastúpením slovenských firiem a značiek v sieti Twitter sa v minulosti zamýšľal Embuck v článku Slovenské značky na Twitteri, ktorý publikoval na svojom blogu v marci 2009. Išlo však len o zbežné zhodnotenie a upozornenie na niekoľko účtov veľkých firiem (HP Slovensko, Orange, Polus City Center…).  Podrobnejší pohľad na problematiku, avšak v kontexte českého internetu, publikoval český server Lupa v septembri 2009. V nadväznosti na tieto dva články sme sa na FMK UCM v októbri 2009 podujali podrobnejšie preskúmať pôsobenie slovenských firiem na Twitteri, v januári 2010 sme výsledky aktualizovali podľaaktuálnych štatistík. Vychádzali sme z údajov na serveri Slovakiatwitter.com. Tento web monitoruje aktuálny počet slovenských užívateľov zaregistrovaných na serveri Twitter.com na základe informácií z užívateľských profilov.

Najstarší firemný účet onlinestore patrí oficiálnemu internetovému obchodu firmy Apple (http://store.apple.sk). Prvý príspevok je z dňa 24. 10. 2007. O rok neskôr bolo na Twitteri zaregistrovaných stále iba päť firiem. Medzi nimi aj internetový predajca textových odkazov Etarget a T-Mobile Slovensko. Až potom, začal počet užívateľov pomaly narastať. Tesne pred koncom roka zaregistroval svoj účet aj Orange Slovensko. Výraznejší vzostup krivky však evidujeme až na jar 2009. V tomto období vznikol aj účet Eset-u. Počas prudkého nárastu počtu užívateľov v lete 2009 sa Twitteri zaregistrovali aj zdravotná poisťovňa Dôvera, Slovenský plynárenský priemysel, HP Slovensko či Tatrabanka. Dva roky po vytvorení prvého firemného účtu bolo na Twitteri zaregistrovaných 65 slovenských firiem. K 26. januáru 2010 toto číslo stúplo na 97. Celkovo bolo k tomuto dátumu registrovaných 1688 slovenských užívateľov.

Na grafoch vidno rast počtu užívateľov na serveri Twitter a rast počtu firemných účtov s vypichnutím vstupu výrazných značiek. Ako je zrejmé, slovenskí užívatelia začali Twiter objavovať až rok po jeho vzniku, firmy dokonca ešte o rok neskôr. Aj potom však počet účtov rástol iba mierne. Zmenu priniesol až rok 2009, kedy počet užívateľov, vrátane firiem,  začal prudko stúpať. Toto tempo koncom roka opäť mierne poľavilo.

pocet-vsetkych-uzivatelov.gif

prichod-firiem.gif

Medzi firemnými užívateľmi sú najviac firmy z oblasti informačných technológií (IT). Nájdeme medzi nimi napr. výrobcu antivírusového softvéru Eset či slovenskú pobočku HP. Väčšinu však bežné firmy, ktorých názvy nie sú v povedomí verejnosti. Nie je nijakým prekvapením, že až 23 z nich sa venuje webdesignu, významné firmy z tejto oblasti však chýbajú. Hojne sú zastúpené aj internetové obchody. Tieto dve skupiny tvoria spolu viac než tretinu všetkých firemných užívateľov (37 %) Twitteru. Je to logické –  keďže sú naviazané na využívanie internetových technológií, dá predpokladať, že k novým službám internetu budú mať bližšie než iné typy spoločností. Naopak, najmenej sú na Twitteri zastúpené firmy z oblasti vzdelávania, priemyslu a zdravotníctva a farmácie. Iba o niečo lepšie sú na tom finančné inštitúcie a firmy z oblasti stravovania a gastronómie. Je zaujímavé, že Twitter doposiaľ uniká nielen väčšine bánk, ale aj nákupno-zábavným centrám. Bratislavské Polus City Center sasíce svojho času pokúšalo twittovať, ale ich snaha mala len krátke trvanie. Ostatné nákupno-zábavné cetrá, tak prudko orientované na koncového spotrebiteľa, zatiaľ Twitter ignorujú. Pritom napr. bratislavský Aupark i Polus majú aktívnu stránku v sieti Facebook.

Aktivita užívateľov

Jedným zo špcifík internetu je dostupnosť veľkého množstva bezplatných služieb. Typickým príkladom sú free-mailové servery, na ktorých si užívateľ môže bezplatne vytvoriť e-mailový účet. Vysoké percento z nich tvoria tzv. mŕtve duše, čiže účty zriadené na jedno použitie (spravidla registráciu na nejakom serveri), po ktorom prestávajú byť akívne využívané. Podobný model správania sa dá vypozorovať aj u užívateľov ostatných bezplatných služieb, vrátane Twitteru. Samotná registrácia preto ešte nič neznamená, preto bola ďalším predmetom nášho záujmu aktivita jednotlivých užívateľov. Zisťovali sme dátum prvého, tretieho a posledného príspevku, ako aj počet príspevkov za určité obdobie. Hodnotili sme známkou 1 – 5, podľa nasledujúcich kritérií:

  • 5 aspoň 3 príspevky publikované počas uplynulých 30 dní (27.12.2009)
  • 4 aspoň 3 príspevky publikované počas uplynulých 60 dní (27.11.2009)
  • 3 aspoň 3 príspevky publikované počas uplynulých 90 dní (28.10.2009)
  • 2 aspoň 3 príspevky publikované počas uplynulých 120 dní (28.9.2009)
  • 1 menej ako 3 publikované počas uplynulých 120 dní (28.9.2009), resp. samotná existenxia účtu

Vzhľadom na predpokladanú aktivitu vyplývajúcu z eufórie krátko po založení účtu sme nehodnotili užívateľov, ktorých prvý príspevok nebol starší ako 30 dní. Týchto užívateľov sme označili ako nových.

Z grafu vidno, že aktivita slovenských firiem je pomerne slušná. Až dve tretiny fieriem (67 %) vykazuje nadpriemernú aktivitu (4, 5) a takmer polovica všetkých užívateľov patrí do skupiny najaktívnejších (5). Z grafu tiež vyplýva, že pasívnejšie firmy (1, 2) tvoria iba 16 % užívateľov. Ešte menšia (10 %) je skupina priemerne aktívnych (3) užívateľov.

aktivita.gif

Štruktúra najaktívnejších užívateľov kopíruje štruktúru všetkých firiem – najväčšie zastúpenie majú medzi najaktívnejšími firmy z oblasti informačných technológií a obchodu. Treťou najsilnejšou skupinou sú cestovný ruch a služby. Najmenej aktívne sú minoritné skupiny užívateľov firmy z oblastí priemyslu, gastronómie a zdravotníctva a farmácie.

Dlhodobá aktivita

Využívanie konkrétnej internetovej služby môže byť výrazne determinované prvotným entuziazmom, ktorý sa zvykne objavovať bezprostredne po registráci a ktorý po čase opadáva. Z rebríčka firiem s najdlhšou odmlkou od posledného príspevku jasne vyplýva, že tento model správania sa týka rovnako malých, stredných i veľých firiem.

najdlhsia-odmlka.gif

Detailnejšie sme preto skúmali skupinu najaktívnejších užívateľov, aby sme zistili, do akej miery sa pod vysoké hodnotenie podpisuje dĺžka využívania služby. Výsledky sú viac než uspokojivé. Zistili sme, že až 93 % užívateľov (44), ktorí získali v hodnotení známku 5 využíva Twitter viac než 3 mesiace a viac než polovica (26 = 55 %) z nich je na Twitteri dlhšie než 6 mesiacov.

aktivita-3-mesiace.gif

aktivita-6-mesiacov.gif

Popularita a relevantnosť

Základným princípom, na ktorom je Twitter postavený, je možnosť odoberať príspevky iných užívateľov. Tie sa potom zobrazujú na domácej stránke aktuálne prihláseného užívateľa (odoberateľa) čím získava prehľad o aktivite vybraných užívateľov (following). Každý užívateľ je tiež sám zdrojom príspevkov pre všetkých, ktorí ho zaradili do svojich zoznamov (followers). Vysoký počet odoberateľov spravidla indikuje relevantnosť sledovaného užívateľa; jeho prestíž, ktorá vyplýva z kvality publikovaných príspevkov, príp. z jeho dobrého mena. Vo svete sociálnych sietí je sledovanie aktivity ekvivalentom čítanosti článkov, resp. návštevnosti webstránky. Veľa firiem to už pochopilo a systematicky vyvíjajú aktivitu nielen na Twitteri, ale aj na Facebooku či v iných sieťach.

Počet odberateľov

Priemerný počet odoberateľov je 64. Toto číslo je na Slovenské pomery pomerne vysoké a je ovplyvnené niekoľkými najpopulárnejšími užívateľmi, ktorých počty odoberateľov sa rádovo pohybujú v stovkách. Ako však vyplýva z grafu, väčšinu firiem (62 %) nesleduje viac ako 39 užívateľov, najčastejšie ich je 20 – 39. Priemerných 64 odoberateľov získa iba každá štvrtá firma. Len pre porovnanie čísla niektorých nadnárodných firemných účtov – Ford: 4227, Kodak: 13 042, Starbucks: 456 771.

pocet-odberatelov.gif

dosiahnutie-priemeru.gif

Aktivita a jej odozva

Aktivita firiem je veľmi rôznorodá. Priemerne pošle firma príspevok zhruba raz za tri – štyri dni (0,37 príspevkov denne), v prípade, že je firma na Twitteri dlhšie ako 6 mesiacov, publikuje na Twitteri priemerne každé tri dni (0,27 príspevkov denne). Zaujímavý je aj fakt, že z piatich firiem s najvyšším denným priemerom sú štyri internetové obchody, ktoré prostredníctvom Twitteru väčšinou informujú o svojom tovare a akciách. V prvej desiatke je ich dokonca sedem.

Firmy s najvyšším denným priemerom
NázovÚčetPočet odberateľovAktivitaPočet príspevkovDenný priemer
FIT.SKFit_sk3458018,61
iPhoneShop.skiphoneshop_sk13452731,13
Jednota IrelandJednota3954251,1
airport popradairport_poprad15151441,03
Martinus.skmartinus_sk13551221,01
Hotel Kyjevhotelkyjev1095681
HTCshop.skHTCshopSK12nový120,92
IN-SHOP.SKinshopsk3851670,92
Notebookshop.sknotebookshop_sk3853450,9
Víno Villa RačaVillaVinoRaca4141250,76

Zaujímavo vyznieva výsledok porovnania s najsledovanejšími firmami. V rebríčku sa ocitli len dve zo zoznamu najaktívnejších firiem – Martinus.sk a iPhoneShop.sk. Obe firmy majú podobný denný priemer i počet odoberateľov, v oboch prípadoch ide rovnako o elektronické obchody. Elektronický obchod Fit.sk, ktorý s prehľadom vedie v rebríčku dennej aktivity zas veľmi jasne ilustruje, že prehnaná aktivita nemusí byť nutne cestou k popularite.

Najsledovanejší užívatelia
NázovÚčetPočet odoberateľovPočet príspevkovDenný priemerPodiel nasled. a príspevkov
Pizza SEOpizzaseo715770,169,29
EtargetEtarget6602490,532,65
Aukro.skaukrosk367180,2020,39
iGO My way GPSigo_sk188790,202,38
Orangeorange_sk165340,084,85
mBankmbanksk1631400,431,16
Airport Popradairport_poprad1511441,031,05
T-MobileTMobile_SK147370,073,97
Martinus.skmartinus_sk1351221,011,11
iPhoneShop.skiphoneshop_sk1342731,130,49

Veľkú rolu hrá dobré meno firmy a sympatia užívateľa voči značke. Ako príklad môžu poslúžiť T-Mobile a PizzaSEO. Zatiaľ čo vysoký počet odoberateľov T-Mobile-u, bez ohľadu na jeho nízku aktivitu, poukazuje na popularitu značky T-Mobile medzi užívateľmi Twitteru, v prípade verejnosti neznámej firmy PizzaSEO vysoký počet odoberateľov indikuje relevantnosť ich príspevkov.

Na základe týchto pozorovaní môžeme povedať, že neexistuje priama závislosť popularity a aktivity užívateľa.

Aktivita výrazných značiek

Medzi 97 firemenými účtami nájdeme aj niekoľko všeobecne známych značiek. V zozname firiem s hodnotením aktivity 5 sa ocitli: ZPP Dôvera, Eset, Etarget, Mall.sk, Martinus.sk, Slov. plynárenský priemysel (SPP) a Tatrabanka. Každá z týchto firiem pôsobí na Twitteri dlhšie ako tri mesiace, štyri z nich dlhšie ako pol roka: ZPP Dôvera, Eset, Etarget, SPP.

Aktivita výrazných značiek
NázovÚčetPočet odoberateľovAktivitaPočet príspevkovTrvanie konta
Martinus.skmartinus_sk1355122121
SPPplynari735138239
EtargetEtarget6605249470
Tatra bankatatrabanka95585161
Dovera Twitujedoverazp54582230
ESET™ESET_SK49523329
Mall.sknenormalneakcie2359158

V horizonte 3 mesiacov vykazuje najvyššiu aktivitu účet internetového kníhkupectva Martinus s priemerom 1,01 príspevkov denne. Na Twitteri je od októbra 2009. Martinus tweetuje takmer každý deň, často viac krát denne.

tw-martinus.png

Keďže Martinus pôsobí na Twitteri menej ako 6 mesiacov, v horizonte 6 mesiacov je najaktívnejší Slov. plynárenský priemysel. Twittuje zriedkavejšie približne raz za 4 – 5 dní, často v dávkach – v priebehu jedného dňa publikuje niekoľko príspevkov a na niekoľko dní sa odmlčí. Napriek dlhším odmlkám tak má pomerne vysoký denný priemer 0,58 príspevkov denne.

tw-plynari.png

Najnižší denný priemer publikovaných príspevkov má elektronický obchodný dom Mall.sk (0,07). Je to dané hlavne dlhšou pasivitou od augusta 2009 do novembra 2009. Skutočne aktívne začal Mall.sk využívať Twitter až v roku 2010. Bude zaujmavé sledovať či mu táto aktivita vydrží. Za zmienku stojí aj účet ESET_SK. Grafika, názov účtu, aj poctivo vyplnený profil naznačujú, že účet patrí producentovi antivírusového programu. O obsahu to však rozhodne povedať nemožno. Je to o to zaujímavejšie, že Eset dlhodobo aktívne komunikuje prostredníctvom Facebook-u, z čoho by sa dalo prdpokladať aj jeho aktivita v sieti Twitter.

Nemenej prekvapujúce je aj zistenie, že v zozname najaktívnejších užívateľov nefigurujú mobilní operátori T-Mobile a Orange, rovnako ako nákupné centrum Polus City Center či aquapar Aquacity, teda firmy veľmi výrazne orientované na koncového spotrebiteľa. Účty všetkých uvedených firiem už nejaký čas nevykazujú žiadnu aktivitu. T-Mobile publikoval naposledy začiatkom októbra, Orange v začiatkom augusta, AquaCity koncom júla a Polus City Center začiatkom júla 2009.

aktivita-znaciek.gif

Zhrnutie

Po pomerne dlhom období, kedy bol Twitter na Slovensku neznámym pojmom vidíme v roku 2009 intenzívny nárast počtu zaregistrovaných užívateľov, hlavne v druhom polroku. Popri bežných užívateľoch rastie aj počet firiem, ktoré si zakladajú svoje firemné účty. Termín výraznejšieho nárastu počtu firemných užívateľov sa zhruba prekrýva s výraznejším nárastom počtu všetkých užívateľov začiatkom roku 2009.

Najviac firemných účtov (32 %) patrí firmám z oblasti informačných technológií. Výrazné zastúpenie má aj obchod a cestovný ruch a služby.

Aktivita slovenských firiem na Twitteri je pomerne vysoká. Takmer polovica publikovala v uplynulých 30 dňoch aspoň tri príspevky. V tejto skupine sa ocitlo aj viacero výrazných značiek: Tatrabanka, Martinus, SPP, Etarget, Eset, ZPP Dôvera. Pri skúmaní štruktúry najaktívnejších užívateľov sa tiež potvrdil náš predpoklad, že najaktívnejšie budú firmy pôsobiace na internete.

Aj dlhodobá aktvita firiem je veľmi dobrá. Skoro všetci užívatelia zo skupiny najaktívnejších funguú dlhšie než tri mesiace a skoro polovica dokonca viac než 6 mesiacov. Dá sa teda usudzovať, že vysoký počet aktívnych firiem nie je len krátkodobý jav spôsobený eufóriou z objavenia novej služby.

Výskum však poukázal aj na menej pozitívne skutočnosti. Zistili sme, že v používaní Twitteru výrazne zaostávajú mobilní telekomunikační operátori. Ich účty sú buď dlhodobo nevyužívané (T-Mobile, Orange), alebo neexistujú (Telefonica O2). Je to o to prekvapujúcejšie, že mobilní telekomunikační operátori sú výrazne orientovaní na nové technológie a často sa stavajú do pozície implementátorov technologických noviniek do bežného života. Taktiež sú výrazne orientovaní na koncového spotrebiteľa, s ktorým by na Twitteteri mohli nadviazať užší kontakt.

Nemenej zaujímavým zistením je absencia nákupno-zábavných centier. Napriek výraznej orientácii na koncového spotrebiteľa nákupné centrá vo svojich marketingových aktivitách Twitter nevyužívajú. Podobne sú na tom banky.

Je potešiteľné, že medzi množstvom nových slovenských užívateľov figuruje čoraz viac firiem z ktorých väčšina z nich túto službu aj aktívne využíva. Medzi priekopníkmi tweetovania (mikroblogovania na Twitteri) nájdeme firmy všetkých veľkostí a zamerania – od lokálnych predajcov vína, cez elektronické obchody až po giganty ako SPP. Chýba však viacero veľkých firiem. Hoci aktivita firiem i kvalita príspevkov rôzna, je zrejmé, že slovenské firmy postupne objavujú sociálne siete.


3 komentáre pri “Slovenské firmy objavujú Twitter

  1. Chýba mi tam Rádio_FM s nie zrovna zanedbateľným číslom followerov. ;) twitter.com/eFeMko. Inak pekný článok.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Your above the fold CSS (copy the text bellow) :